13 سپتامبر 2022 - تایوان: محققان در مطالعه اخیر که در مجله ی Diabetes Research and Clinical Practice منتشر شده است، بیان کردند که هم HbA1c-SD(انحراف استاندارد هموگلوبینA1c ) و هم میانگین HbA1c با عوارض مرتبط با دیابت در بیماران دیابتی نوع 2 مرتبط هستند.

محققان اظهار داشتند که با این حال مشخص شد که HbA1c-SD در پیش بینی وخیم تر شدن عملکرد کلیه و افزایش مرگ و میر؛ و میانگین HbA1c در پیش بینی رتینوپاتی، موثرتر عمل می کردند.

مطالعات فزاینده نشان داده است که کنترل ضعیف قند خون در دراز مدت، عامل خطر اصلی برای ایجاد عوارض میکرو و ماکرو عروقی در بیماران دیابتی است. همچنین مطالعات مختلف نشان داده اند که تغییر پذیریHbA1c ، ارتباط مثبتی با عوارض میکرو و ماکرو عروقی و همچنین مرگ و میر دارد.

با توجه به پیشینه ی فوق، دکتر هارن-شن چن و همکارانش از دانشکده پزشکی دانشگاه ملی یانگ مینگ چیائو تونگ، در تایپه، با هدف بررسی اثرات مختلف تغییرپذیریHbA1c  و میانگین HbA1c بر عوارض مرتبط با دیابت در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 این مطالعه را انجام دادند.

برای این منظور، محققان 1869 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 را در یک برنامه ی مراقبت مشترک دیابت به مدت 9.5 سال دنبال کردند. محاسبه ی HbA1c-mean و HbA1c-SD در 5 سال اول انجام شد. پیامدهای بالینی شامل رتینوپاتی (هر نوع و پیشرفته)، نفروپاتی(نسبت آلبومین به کراتینین ادرار[UACR]  بیش از300 میلی گرم بر گرم و دو برابر شدن کراتینین سرم) و مرگ و میر (به دلایل مختلف، و بیماری قلبی عروقی [CVD]) بود.

در این مطالعه، محققان به نتایج زیر دست یافتند:

·        میانگین HbA1c به طور مستقل با نفروپاتی( UACR بیش از300 میلی گرم بر گرم)[1]، هر نوع رتینوپاتی[2] و رتینوپاتی پیشرفته[3]مرتبط بود.

·        انحراف استاندارد HbA1c، به طور مستقل بانفروپاتی( UACR بیش از300 میلی گرم بر گرم)[4]، دو برابر شدن کراتینین سرم[5]، مرگ و میر ناشی از همه علل[6] و مرگ و میر به علل قلبی عروقی[7] مرتبط بود.

·        منحنی‌های مشخصه عملکرد گیرنده (ROC) نشان داد که میانگین HbA1c بیشتر با هر نوع رتینوپاتی مرتبط است، در حالی که HbA1c-SD بیشتر با دو برابر شدن کراتینین سرم، مرگ ‌و میر ناشی از همه علل و CVD مرتبط است.

محققان در مطالعه خود نوشتند: مطالعه ما نشان داد که افزایش میانگینHbA1c  و تغییر پذیریHbA1c ، با افزایش قابل توجه خطر ابتلا به نفروپاتی( UACRبیش از300  میلی گرم در گرم) مرتبط است. این نشان دهنده بدتر شدن عملکرد کلیه است.

افزایش میانگین HbA1c با افزایش قابل توجه خطر رتینوپاتی مرتبط بود، در حالی که افزایش تغییر پذیری HbA1c با افزایش قابل توجهی خطر دو برابر شدن کراتینین سرم (نشان دهنده بدتر شدن عملکرد کلیه)، مرگ و میر ناشی از CVD و مرگ و میر ناشی از همه علل، مرتبط بود.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/mean-hba1c-and-hba1c-variability-help-predict-diabetes-related-complications-study-99044

 



[1]نسبت خطر یا HRبرابر با 1.308

[2]نسبت خطر1.274

[3]نسبت خطر 1.237

[4]نسبت خطر 1.478

[5]نسبت خطر 2.133

[6] نسبت خطر 1.880

[7]نسبت خطر 1.431